Vo svete sa pije menej alkoholu. Nad vodou nás držia Američania.
Prvýkrát za posledných 15 rokov sa vo svete pije menej alkoholu, pričom Spojené štáty tvoria výnimku. Hoci je pokles v spotrebe alkoholu malý, približne 0.7%, je to prvýkrát od roku 2001, kedy prieskumná agentúra Euromonitor International začala sledovať dáta v predaji a spotrebe alkoholu celosvetovo. Faktorov ovplyvňujúcich spotrebu a predaj alkoholu je niekoľko, no najväčším faktorom je ekonomická situácia vo svete. Podľa Euromonitoru spotreba alkoholu v Číne klesla z 59,7 mld. litrov v roku 2014 na 57,6 mld. litrov v roku 2015 a v Brazílii z 15,4 mld. litrov na 15 mld. litrov v roku 2015. Práve ekonomiky Číny a Brazílie mali za posledné roky veľké problémy.

Výnimku tvorí Severná Amerika, ktorá pokles spotreby alkoholu nezaznamenala v porovnaní s aktuálnym celosvetovým trendom. Dôvodom je najmä zlepšenie ekonomickej situácie, ako i väčšia popularita a rozmáhanie mikropivovarov a výrobcov remeselných pív. „Američania kúpili 33.8 mld. litrov alkoholu v roku 2015, pričom v roku 2014 to bolo 33.1 mld. litrov,“ tvrdí Spiros Malandrakis z Euromonitoru.
Pije sa menej, no kvalitnejšie
Sofistikovaní spotrebitelia čoraz viac vyhľadávajú nápoje, ktoré sú komplexnejšie a najmä kvalitnejšie. Známe a kedysi jedny z najpopulárnejších nápojov, vodka a rum, vo svojej spotrebe zaostávajú, čo dokazujú aj poklesy predaja týchto nápojov. Podľa prieskumov sa zdá, že vodka a rum už dostatočne nasýtili trh s alkoholom. „Rum už dlhú dobu bojuje,“ vraví Forsyth, analytik marketingovo-prieskumnej agentúry Mintel. Tento nápoj stratil svoje popredné miesta na trhu vďaka tmavým alkoholickým nápojom, ako je whisky a burbon, a je skôr považovaný len ako párty drink.
Johny Forsyth tvrdí, že ľudia chcú piť menej alkoholu, ale za to vyžadujú vyššiu kvalitu, prípadne chcú vyskúšať viac nového. Do popredia prichádzajú nápoje prémiových značiek, napríklad tequila a mezcal (mexický likér), bourbon alebo ďalšie americké whisky, ktorých predaj značne rastie rovnako, ako aj trh s vínom, o ktoré rastie záujem.
„Spotrebitelia chcú niečo nové, niečo čo predtým neskúsili a neskúsili ich priatelia ani rodičia,“ tvrdí Morgan Greenhalgh, spoluzakladateľ The Drink Blog-u. Aj možno preto sú stále populárne exotické drinky vďaka nespočetným kombináciám a variáciám alkoholických nápojov s nealkoholickými spolu s rôznymi sirupmi či ovocím, ktoré sú vizuálne atraktívne a chuťovo zaujímavé.
Je otázne, ako sa trh s alkoholickými nápojmi bude vyvíjať aj naďalej, jedno je však isté – či víno, whisky, rum alebo tequila – alkoholické nápoje budú vždy súčasťou spoločenského života. My to vieme a kedže je v piatok, sme v plnej pohotovosti 🙂 Neváhajte a objednávajte.